Preface by the author
الحمد لله رب العالمين والسلام على سيد المرسلين وآله الطاهرين
All praise is to Allāh, the Lord of the worlds, and may peace be upon the master of the messengers and his pure progeny (ṣ).
After praise and blessings, the lowest of the servants of God, Sayyid Ḥashmat ʿAlī, the son of al-Ḥāj Sayyid Jamāʿat ʿAlī Khayrullāhpūrī states that the aided and refined Sayyid, the person of virtue and perfection, Sayyid Khādim ʿAlī Shāh Ṣaḥib[1] Wazīrābādī asked that it has not been established what the benefit to us is of the hidden Imām in his occultation. So, such a treatise should be written in which by rational arguments it is proven that it is necessary for there to be an Imām in every era and that the benefit from a hidden Imām is the same as that of an apparent Imām and not less than it. Therefore, when his persistence and insistence went beyond bounds, this person had no excuse but to accept the request and despite not being capable and not having the necessary means[2], I proceeded to write. This treatise is called Ghāyat al-Marām fī Ḍarūrat al-Imām and is arranged based on an introduction, two sections, one beneficial point (fāʾidah) and one supplement (tatimmah). The introduction is on explaining the reasons for the difference of the views on the issue of Imamate and the exposition of the different views on the necessity for appointing an Imām. The first section is on arguments which the scholars of the Imāmīyyah[3] have exposited on the necessity of the appointment of an Imām in their books and works. The translation of these arguments has been done either verbatim or in summary. The second section is on the arguments which this lowly person has derived from wise philosophical principles, and which have been attested to. Along with these arguments, aḥādīth of the Prophet (ṣ) and the pure Imāms (as) have been mentioned, and I am alone in explaining them. In the beneficial point, it has been explained that whether the Imām is apparent or hidden, it is equal. In the supplement, there are some beneficial points for having a hidden Imām which are proven from verses of the Qurʾān.
[1] The term Shāh Ṣaḥib is sometimes used in the subcontinent to address Syeds or those who descend from the prophets family, called sharīfs in Arabic. The word Ṣaḥib itself is a form of address, similar to “sir” in English.
[2] All of this is being said in humility, as was the custom back in those times.
[3] The Imāmīyyah is a reference to the Twelver Shīʿas.
دیباچہ
الحمد للہ رب العالمین و السلام علی سید المرسلین و آلہ الطاھرین
بعد از حمد و صلواۃ احقر عباد اللہ سید حشمت علی ابن الحاج سید جماعت علی خیر اللہ پوری عرض کرتا ہے کہ سید مسدّد و مہذّب صاحب الفضل و الکمال سید خادم علی شاہ صاحب وزیر آبادی نے سوال فرمایا کہ اب تک ہم کو ثابت نہیں ہوا کہ امام غائب کا زمانے غیبت میں ہم کو کیا فائدہ پہنچ رہا ہے پس ایسا رسالہ لکھا جاوے کہ جس میں ادلہ عقلیہ سے ثابت کردیا جائے کہ امام کا ہونا ہر زمانے میں ضروری ہے اور فائدہ امام غائب کا مثل امام ظاہر ہے اور اس سے کم نہیں ہے ۔پس جب کہ اصرار اور ابرام حضرت کا حد سے گزر گیا تو بندہ سے بھی قبول التماس میں کوئی عذر نہ ہو سکا اور باوجود عدم استطاعت اور بے بضاعتی کے تحریر پر اقدام کیا۔ اس رسالہ کا نام غایۃ المرام فی ضرورت الامام ہے اور اسے ایک مقدمہ اور دو فصلوں اور ایک فائدہ اور ایک تتمہ پر مرتب کیا گیا ہے ۔مقدمہ در بیان وجود اختلاف مذاہب درمسئلہ امامت اور بیان میں مذاہب مختلفہ کے وجوب نصب امام میں فصل اول بیان میں ان ادلہ کے جو علماء امامیہ نے وجوب نصب امام میں اپنی کتب و تصانیف میں بیان فرمائی ہیں۔ گویا ترجمہ ان ادلہ کا بلفظہ یا بطورخلاصہ کے کیا گیا ہے۔ فصل دوسری ان ادلہ کے بیان میں جو کہ اس حقیر نے قواعد حکمیہ فلسفیہ سے وجوب نصب امام میں استنباط کی ہیں اور تائید کی گئی ہے۔ ان دلائل کے ساتھ احادیث نبوی و ائمہ طاہرین کے اور میں ان کے بیان مین متفرد ہوں اور فائدہ میں یہ بیان کیا گیا ہے کہ اما م ظاہر ہو یا غائب فائدہ میں مساوی ہیں اور تتمہ بیان میں فوائد امام غائب کے ہے جو آیات قرآن سے ثابت کئے گئے ہیں۔